Влада життя проти партії влади, або «Я не знаю, хто кого морочить»

Олег К. Романчук
шеф-редактор журналу «Універсум»
публіцист, журналіст, письменник, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української преси ЛНУ імені Івана Франка

Всі хочуть булави, всі борються за власть.

Та й буде булава – як макова голівка.

Отак поторохтять. І знову хтось продасть,

Не той, так той. Там зрада, там злодійство.

Ліна Костенко. «Берестечко»

«Залишається щораз менше стежок, бо не спам’яталися, як пройшли майже всі перехрестя. Залишається щораз менше причин; немає властиво жодної, крім примарних обов’язків. Разом із тим, як минули всі часи – минула цікавість. Часи обдурили нас, бо їхнє проминання не підлягало жодним законам. Чим більше речей, тим менше підстав ви­би­рати, чим ширші свободи, тим ясніша приреченість…». З огляду на цю заувагу філософа спробуймо визначити точку, в якій перебуваємо у зв’язку з виборами президента.

Іронія нашої долі, на жаль, спростовує тезу про «виборену незалежність», хоча й не заперечує одвічного прагнення до неї, як і не скидає з ра­хунку великих епох змагань за самостійність і видатних постатей державного й громадянського чину. Та все ж, незважаючи на те, що доля пам’ятає кожну, навіть безневинну жертву боротьби за самостійність, незалежність як політична реалія 1991 року прийшла парадоксальним чином від імперських васалів з великого перестраху розплати і втрати влади тих політичних структур, що безроздільно панували в добу тоталітаризму.

Але далеко не кожен колишній борець за свободу, а точніше проти комуністичного тоталітаризму, ли­шив­ся принципово не споживацьким, як рівно ж не кожен колишній член компартії належить до партійного лобі, яке працює на повернення старої системи і державне підпорядкування Москві. І тому, коли під час ухвалення законів і тарифікування постанов, що зраджували інтереси нації, ігнорували пріоритети молодої держави і загро­жували національній безпеці, колиш­ні демократи стояли поруч з колишніми комуністами, чи то не бачачи правди, чи то не бажаючи її бачити, вони разом творили одну партію. Несфор­мовану, незареєст­ровану, але, як влучно називають її в народі, – партію влади.

Найміцніший їхній оплот у нинішній Верховній Раді, де вони, національно мімікрувавши, обійняли ключові посади, застосувавши класичний метод, від якого гинули всі революції: надання депутатам усіляких пільг, узаконення статусу недоторканності, отримання найширших можливостей для збагачення та доступу до влади. Управління державою (особливо стараннями нинішнього уряду) неспроможне вийти з кризового піке. І не вийде, якщо не буде змінена Система. Власне тому останнім примарним обов’язком українців і залишається: вижити, вижити будь-що, коли саме для цього й зостається щораз менше підстав.

Спад виробництва, стрімка інфляція, міжнародні боргові зашморги, енергетична криза, військова загроза та економічний шантаж з боку північно-східного «стратегічного партнера», напівпрозорі кордони, постійні метаморфози з облаштуванням державно-політичного ладу, бюджет, що затвер­д­жується постфактум, перешкоди розширенню вітчизняного приватного виробництва, розгул корупції, скомпрометоване судочинство, демілітаризація війська, брак належного контролю за виконанням вкрай потрібних державі законів – такою є Україна напередодні виборів. Грома­дяни знекровлені постійною боротьбою за фізичне виживання, майже паралізована до радикальних зрушень, апатичні до демократичних гасел і закликів п’ятирічної давності. Адже одночасно з тим, як минали часи лозунгів, минула й наша цікавість; часи обдурили нас, бо проминання їх не підлягало жодним законам. Ніхто ж бо не сподівався, що політики, яких винесло у парламент хвилею майданної помаранчевої демократії, діставшись до крісел у постійних комісіях Верховної Ради, міністерствах і дипломатичних представництвах, ураз виявилися непідготовленими до найважчого для людини випробування. Випробування владою.

Давня банальна істина: бунтівний раб Спартак, піднімаючи повстання, захотів бути новим імператором. Все доволі просто, але водночас і сумно. Бо вияви такого мислення дали такі ж сходи й у нас. Це можна назвати невиправданням довіри виборців, зрадою інтересів народу, продажністю, політичною проституйованістю, ко­рум­пованістю, слабкістю духу, обмеженістю поглядів, зганьбленням честі – суть від цього не міняється. Механізм розбещення владою саме такий, а не інакший. Бо що найбільше віддаляє від того ж народу, як не по­чут­тя власної вибраності й винятковості, всевладності й безкарності, вивищення за рахунок інших? Утри­матися перед такими спокусами виявилося над силу, ще важче було залишитися собою і не забути, за що боролися.

Хоч час до часу питання про розпуск Верховної Ради ставало руба, тепер зрозуміло, що реально панівна партія влади сама вже не відступить, адже до її послуг: гроші, змога розпоряджатися недоступними іншим благами, увесь державний репресивний апарат і так зване правосуддя, за допомогою якого можна обходити писані для решти закони.

Сьогодні українські громадяни хо­чуть активної, чіткої дії, хочуть бачити справжніх лідерів, які спроможні кудись привести, а не лише відвести від чогось. Саме життя диктує потребу влади, але це мусить бути влада сильного розуму, а не страхітливої тупої сили недоука-диктатора.

Проблема вибору – одна з головних не тільки політичних, а й психологічних проблем. Невибір чи відмова від вибору – все одно свідчать про певний вибір. У виборі завжди надто вирішальним є суб’єктивний фактор, тому будь-які прогнози, бодай з кількамісячної дистанції, хто має перемогти 17 січня 2010 року, є зазда­легідь справою невдячною. Властиво, з розкручуванням маховика агітації окреслюються симпатії до певних постатей і антипатії до інших. У цьому, безумовно, є суб’єктивний момент, адже кожному виборцю довелося віддавати голос, на жаль, не за ідеал, партійну платформу чи комп’ютером підібрану з максимальним наближенням до ідеалу особу бездоганного політика, а за конкретну людину з певним рівнем освіченості, культурності, духовності, фаховості; за конкретну людину з певною кар’є­рою, віросповіданням, фізичним і психічним габітусом. Для декого з нинішніх фаворитів виборчих перегонів «пропало всьо», іншого «з влади не вичавити», для третього вибори є «зло­чин проти народу»… Можна почути від народних обранців і майже філософські резюмування: «Да пашлі ви…». Тож мимоволі в пам’яті зринає Сосюрине: «Я не знаю, хто кого морочить…».

Як не помилитися? Бо ж можна бути добрим сільським господарником, директором, бухгалтером (таким знайшлося б місце в кабінеті чи міністерствах, звичайно, за певного рівня державного мислення), але до професійності власне політика ці риси мають мізерно мале відношення. Памятаймо, що той же Д. Донцов, критикуючи західноєвропейські демократії, зауважував: «Нова демократична верхівка, хоч дозволяла масі вибирати своїх правителів, але ці «вибори» звела до чистої комедії, зручно зааранжованої спритними партійними кліками. По-друге ж, людям з маси, не приналежним до партійних клік, ніколи партійники не признавали пасивного виборчого права, цебто дозволяли масі голосувати, але лише за членів того чи іншого партійного клану, між якими були поділені «сфери впливів» у «суверенній» демократичній масі. Зло було, одначе, не в цім, а в тім, що ця партійницька «елі­та», що вийшла з маси, з одної сторони, претендувала правити країною, а з другої – ні своїм політичним овидом, ні мудрістю, ні відвагою, ні шляхетністю думки від пересічного члена тої маси не відрізнялася. З тими «репрезентантами народу» в міністеріяльні кабінети вдерлася вулиця».

Наш вибір – майбутнє України без споживацької, корумпованої партії влади. Тому, чим ширші свободи чека­ють нас на виборах, тим яснішою є приреченість, себто визначеність нашо­го вибору, якого вже не маємо права здійснювати для себе безтямно. Згуртування української громадськості при перших загрозах втрати державності й дестабілізації було б ознакою вияву її здорових політичних сил, на які можна поставити при виборі життєво важливих орієнтацій державної ваги.

Життя прирікає нас на конкретний, визначений вибір, і опиратися чи противитися йому – значить несвідомо підписуватися у підтримці партії влади, яка неодмінно знайде можливість скористатися незрілістю мас, маніпулюючи їхньою свідомістю і прикликаючи собі на допомогу Бога й диявола одночасно.

Проте є ми, і тому, коли йдеться про нас самих, про наш вибір, дивлячись правді у вічі, ми як громадяни не повинні уникати свідомого визначення своїх життєвих ідеалів, що, на противагу вартостям партії влади, спираються на засади демократії, рівного права, приватної власності, добробуту народу й гарантії людських прав і свобод, і це не заувага на перспективу, а потреба життя. Безладу і безвладдя бути не повинно.

Універсум 11–12 (193–194), 2009

Журнал Універсум 11–12 (193–194), 2009

«Я не знаю, хто кого морочить...»

СЛОВО РЕДАКЦІЙНЕ Олег К. Романчук Влада життя проти партії влади, або «Я не знаю, хто кого морочить»

ПОЗИЦІЯ Олег Чорногуз Чому я голосую за Ющенка?

СУСПІЛЬСТВО Віктор Галенко Поточна криза в Україні – черговий успіх російської національної ідеї

ІНТЕРВ’Ю Василь Кисельов: «Я не бачу президентом ні Віктора Януковича, ні Юлію Тимошенко»

АНАЛІТИКА Володимир Вітковський «Єврейська загадка» і концепція соціального капіталу

ПЕРОМ САТИРИКА Олег Чорногуз Злобно пише Відповідь «братам» чужим і своїм

ВІЙСЬКО Віталій Лазоркін Порятунок армії – військова реформа

БЕЗПЕКА ДЕРЖАВИ Сергій Грицаєнко Ядерне питання: 18 років безхребетності

ПОЗИЦІЯ Свободу не спинити! З виступу Президента Віктора Ющенка в Українському домі з нагоди Дня свободи 22 листопада 2009 року

КУЛЬТУРА І ПОЛІТИКА Оксана Пахльовська Міжнародний контекст української проблематики