Віктор Терен: «Культура стає заручницею нечистої політичної гри»

Українське законодавство досить ґрунтовно регламентує питання культури. Насамперед це рамковий закон “Основи законодавства про культуру”, інші закони — “Про бібліотеки і бібліотечну справу”, “Про музеї та музейну справу”, “Про національний архівний фонд та архівні установи” тощо. Але ці закони не діють. І в першу чергу не діють статті, які регламентують матеріальне забезпечення (зокрема, щодо фінансування культури в розмірі 8 відсотків від національного доходу України) та соціальний захист працівників культури. Деякі статті основ законодавства про культуру зупинені ще декретами Кабінету Міністрів з 1993 року. Причина такого ставлення зрозуміла: українська духовність, культура ніколи не були пріоритетними в Україні. Домінував й продовжує домінувати совковий підхід до моделі суспільного розвитку, а саме: спочатку була індустріалізація, потім колективізація, зараз приватизація, а культура — десь там, на маргінесі.

Символом української культури і її становища є сьогодні кінотеатр “Загреб”, де в залі встановлено кількаметрову клітку, і в тій клітці — молоді хлопці, учасники акції 9 березня. Їх судять, і разом з ними, за ґратами, в тій величезній клітці — наш синьо-жовтий державний прапор і портрет Тараса Шевченка. Символом української культури є й інші кінотеатри, які нині перетворено на нічні клуби та казино. Реальністю нашої культури є бібліотека імені Вернадського, в якій вода затопила безцінні рукописи. І Софія Київська, біля стін якої риють котлован для фітнес-центру, бо комусь саме тут хочеться займатися аеробікою і шейпінгом. І той же історичний Андріївський узвіз, який нині перетворили на проїзну вуличку для машин зі спецномерами, руйнуючи тим самим унікальний український Монмартр.

У жодній програмі уряду, в жодному посланні Президента духовність не була і не є пріоритетною. Навпаки, саме культура стає заручницею нечистої політичної гри. Так, у 2001 році Кучма під час візиту канцлера Шредера в Київ подарував йому 800 тисяч сторінок рукописів та старих видань композиторів XVI-XVIII століть. Це архів Баха, унікальна цінність, його вартість 10 мільярдів доларів США. Архів врятували радянські танкісти в Польщі, і це вже третя колекція, передана Кучмою Німеччині. Взамін Україна не отримала жодного втраченого в роки війни експоната. Я цитую тут стенограми виступів народних депутатів минулого скликання Наталі Покотило та Дмитра Чобота, які ще в грудні минулого року заявили на повний голос про чергове пограбування України Президентом. І я думаю, що Кучма не мав ніякого права дарувати те, що йому не належить, а належить українському народу, врешті, належить тим, хто власним життям рятував світ і світову культуру від фашизму. І ще нагадаю, що в Ялтинсько-Потсдамських домовленостях зазначено, що німецькі культурні цінності, які опинилися у союзників по антигітлерівській коаліції, є компенсацією збитків від німецької агресії. Стаття 107 Статуту ООН також забороняє повернення Німеччині будь-яких трофеїв. Якби Україна повернула Німеччині цей архів, а взамін отримала грошову компенсацію і гроші пішли б на лікування онкохворих, на пенсії, на повернення вкладів — це ще можна було б зрозуміти і пояснити. Але ж це було зроблено з однією метою — задобрити сильних світу цього, щоб вони забули про плівки майора Мельниченка і загибель Гонгадзе.

Культура може бути лише національною, і влада має дбати про розвиток саме національної культури. Тут народний депутат Тамара Прошкуратова говорила про негативну роль телебачення у вихованні наших дітей. І вона так гордо заявляла, що вона з СДПУ(о), що соціал-демократів це дуже хвилює. Шановна колего, але дозвольте запитати — кому ж належить телебачення? Той же канал “Інтер”? Хіба не СДПУ(о)? Давайте називати речі своїми іменами. Все починається з голови. Кучма як Президент держави приймав Жванецького, Джину Лоллобріджиду, зустрічався з Пугачовою і знаходив для цього час, — але я хотів би знати, чи він хоч раз прийняв особисто, як П’єра Рішара, ту ж Ніну Матвієнко або Нілу Крюкову, Галину Яблонську — тобто тих, про кого можна сказати словами Ліни Костенко як про духовну ауру нації?

Які ж перспективи? Чим зарадити справі? Прийняти нові закони? Ну є в нас закон про вивезення, ввезення та повернення культурних ціностей, то й що? Архіви все одно подарували й вивезли. Є закон про мови в Україні, то й що? Рідна мова й донині — як сирота у власній державі. І тому я хочу наголосити, що розвиток культури можливий лише при усвідомленні двох речей. Перше. Українська держава має бути українською, а це станеться лише тоді, коли основою державної політики стане національна ідея; і друге: культура, духовність ніколи не розвиватимуться в атмосфері диктатури, цензурування, несвободи. Лише глибока національна приналежність, усвідомлення свого роду і народу, а водночас з тим демократія, свобода — саме це є тим ґрунтом, на якому має будуватися велична споруда української культури.

Високодуховні люди є совістю нації, вони несуть ідеї добра, справедливості, для них пріоритетом є Україна, а саме це й не потрібне нинішній владі. Ви ж гляньте, ще в перші роки незалежності та й пізніше в уряді були такі професійні, патріотичні діячі вітчизняної культури, як Петро Таланчук, Анатолій Погрібний, Іван Драч, Микола Жулинський, Іван Дзюба — зараз таких в уряді немає і бути не може.

Тут голова профспілки працівників культури говорила, що вона надіється на новий уряд. Ви знаєте, я теж піду цим шляхом і теж скажу, що є надія лише на нову владу. Але надія не на цей, нинішній, уряд, який сповідує ті ж принципи, що й інші, призначені Кучмою, урядовці-попередники. Є в нас єдина надія на владу, яка має бути новою за своєю суттю і за цілком іншими підходами до справи. А тому питання про перспективи української культури слід відкласти до наступних президентських виборів. Хочеться вірити — дострокових.

P.S. Після виступу Віктора Терена міністр культури Юрій Богуцький виправдовував передачу архіву тим, що, мовляв, у нас залишилися його копії. Хіба міністр культури не знає, що вартість оригіналів старовинних рукописів і їх копій — це абсолютно непорівнянні речі? І ще міністр говорив, що це поліпшило імідж України в світі. Але знову ж завважимо, що не можна ототожнювати Кучму з Україною. І коли Кучма фактично подарував Шредеру під час його візиту в Київ 10 мільярдів не своїх, а державних доларів, він менш за все дбав про престиж України. Нагадаємо, що це було в розпалі так званого “касетного скандалу”, коли Кучма став небажаним гостем у європейських столицях. І тому готовий був віддати все, аби лише хтось його запросив або приїхав до нього.

P.P.S. Про те, як українська влада розбазарює культурні цінності, “Універсум” (ч. 7-10, 2001 р.) розповідав у матеріалі “Чи любите ви Баха?”. Цю тему неодноразово порушував у своїх публікаціях доктор Ярослав Новицький (Австрія).

Універсум 1–2 (111–112), 2003

Журнал Універсум 1–2 (111–112), 2003

«Рік Росії в Україні почався…»

СЛОВО РЕДАКЦІЙНЕ Сергій Блавацький Російський сфінкс над Україною

ГЕОПОЛІТИКА Євген Жеребецький Кінець імперії Спроба практичного застосування теорії геополітичної динаміки Рендала Коллінза

СУСПІЛЬСТВО Ярослава Музиченко Навіки поряд...
Відкритий лист української інтелігенції з приводу загрозливих тенденцій «Року України в Росії» та «Року Росії в Україні»

ХТО Є ХТО Олег К. Романчук Орден для марнославних?

БЕЗПЕКА ДЕРЖАВИ Ростислав Новоженець Російське генконсульство у Львові: who is who?

РЕАЛІЇ СЬОГОДЕННЯ Юрій Жук Чи дочекаємося цивілізованих відносин Росії з Україною?

КУЛЬТУРА Віктор Терен: «Культура стає заручницею нечистої політичної гри»

ЕКОНОМІКА Михайло Павловський Проблеми і виклики глобалізації: передчасний вступ України до СОТ стане на заваді вступу її до Європейського Союзу

ДИСКУРС Українське суспільство 2002