ДРУГА СВІТОВА – ДВІ ПОРАЗКИ І ДВІ ПЕРЕМОГИ
Пропонуємо увазі читачів осмислення Василем
Іванишиним, відомим українським політологом, філологом, публіцистом, філософом,
громадським діячем (1944–2007), такого складного феномена нашої
культурно-політичної дійсності, як 9 травня. На жаль, політиканські спекулювання
довкола цієї дати останнім часом не зменшилися, а посилилися, тому думки,
висловлені автором майже два десятиліття тому, своєї актуальності не втратили.
Разом з усім світом
наближаємось до круглої дати – 50-річчя краху одного з найграндіозніших обманів
і одного з найкривавіших людиноненависницьких режимів в історії людства –
німецького націонал-соціалізму.
Це була війна воістину
планетарного масштабу: шість десятків країн об’єднали свої зусилля, аби здолати
гігантську і, здавалося б, досконалу військово-політичну машину знищення,
витворену гітлерівським націонал-соціалізмом з Німеччини та її сателітів.
Мільйони людей загинули в цій
борні – як воїни чи жертви, і день закінчення в Європі Другої світової війни –
це, передусім, день світлої і вдячної пам’яті про них.
Чи варто сьогодні, коли серед
нас ще так багато людей, які зі зброєю в руках протиставлялися
націонал-соціалізмові, доводити, що націонал-соціалізм був уособленням Зла, що
перемога над ним була необхідна людству, а відзначення роковин цієї перемоги
природним і доцільним? Більше того, святкування перемоги над
націонал-соціалізмом необхідне – і як данина пам’яті, шани і слави тим, хто
здобував цю перемогу, і як пересторога тим, хто мріє за допомогою тої чи іншої
людиноненависницької ідеології досягти світового панування, і як нагода для всіх
чесних людей світу утвердитися в думці, що в цьому світі всяке зло, яке виступає
проти законів Божих, людських і природних, кінець кінцем таки буде подолане. А
наш обов’язок – об’єднуватися довкола ідей Добра і сміливо протиставлятися Злу,
яке самою своєю природою приречене на поразку. Не випадково всі релігії світу
вчать, що абсолютним може бути тільки добро, втілене в ідеї Бога, але ніколи
абсолютним і вічно панівним не може бути зло – у якій би формі воно не
виступало. Бо вічність належить добру, а не злу.
Чому ж тоді наближення
50-річчя перемоги над націонал-соціалізмом і в Україні, і в Росії, і в інших
державах, що постали на руїнах імперії – СРСР, сповнене такого драматизму? Чому
світлі моменти перемоги людяності над людиноненависництвом заступаються
злобними, безапеляційними осудженнями, непримиренною конфронтацією? Чому
осмислення в нас Другої світової війни, її причин, перебігу, наслідків та уроків
є таким контраверсійним, різнополюсним і задовольняє кожного разу лише певну
частину суспільства, а в іншої викликає обурення?..
Цих «чому» нагромадилося вже
і виникає ще так багато, що в них губиться сама подія, сама суть перемоги,
здобутої колективними зусиллями людства у небувало кривавій боротьбі. Перемога
над націонал-соціалізмом стала об’єктом політичних спекуляцій і махінацій,
засобом досягнення перемоги над політичними суперниками і реалізації власних,
часто далеко не чистих задумів. Чи не відчувається цей дух конфронтації скрізь і
всюди: у радіо- і телепередачах, у газетах і журналах, в атмосфері зібрань
політиків і, особливо, ветеранів німецько-радянської війни та ветеранів
національно-визвольних змагань?
…Дивна і відповідальна роль
випала нинішньому поколінню – розв’язувати суперечності і вирішувати проблеми,
успадковані часто з далекого минулого, бо інакше не можемо просунутись по шляху
в майбутнє.
Так, ще в 1054 році відбувся
розкол єдиної християнської Церкви, а ми повинні вирішувати цю проблему зараз,
бо саме через Україну проходить кривава межа цього розламу. Ще в 1596 році
відбувалася Берестейська унія, а згоди серед християн України не досягнуто й
досі, і далі доводиться переконувати збаламучених в очевидному: де збереглася
унія, там було збережено українство в українцях. Ще в 1654 році Б. Хмельницький
приєднав Україну до «єдиновірної» Москви, а чимало українців і досі не вірять у
спроможність України жити самостійним державним життям. Ще в 1917 році народи
Росії раділи з падіння імперії, а імперські сили нинішньої Росії все більше
загрожують незалежності сусідніх суверенних держав, зокрема, України. Ще в тому
ж 1917 році було проголошено гасло «Землю – селянам», а наші політики й досі
дебатують, чи варто їм цю землю віддавати. Ще в 1929 році внаслідок сталінського
«великого перелому» було зламано хребта нашому землеробству, але знаходяться й
дотепер люди, що прагнуть зберегти цей колгоспний перелом навіки, хоч і під
іншими назвами… Ще в 1945 році здобуто перемогу над націонал-соціалізмом, а ми й
досі не осмислили, а що, власне, сталося і як нам оцінювати цю перемогу…
Кожна з названих проблем, на
жаль, не є чисто академічною. Кожна з них присутня в нашому житті,
використовується противниками української державності, ділить наше суспільство
на ворогуючі групи, загрожує нам конфліктами і катаклізмами.
Сьогодні на черзі – проблема
ставлення до святкування 9 травня. Вона й надалі буде яблуком роздору та
об’єктом спекуляцій, якщо закривати очі на правду про Другу світову війну.
Якби світова війна була лише
війною з націонал-соціалізмом, то все було б просто і ясно. Однак це була,
передусім, війна імперіалістична – за метою, характером і наслідками. Але
визнати це переможцям було і є невигідно: здобута ціною мільйонів людських жертв
перемога над націонал-соціалізмом і національно-визвольна боротьба на території
імперського СРСР – усе це ніяк не в’язалося з ялтинським поділом світу між
імперіалістичними хижаками. А тому і на Заході, і на Сході й досі вигідно
ігнорувати той факт, що під час імперіалістичної Другої світової війни було три
види збройних протистоянь:
а) боротьба з німецьким
імпернацизмом;
б) боротьба з російським
імперкомунізмом;
в) боротьба
національно-визвольна.
Усі ці протистояння
відбувалися не окремо, послідовно, почергово: вони сплелися у складний клубок, і
кожна група, що уособлювала ту чи іншу потугу, вела смертельну боротьбу на
знищення з двома іншими. І в цих трьох різних видах боротьби були свої союзники,
свої герої й мученики, свої поразки й перемоги, свої переможці й переможені.
Що світова війна не зводилась
до боротьби з націонал-соціалізмом, добре видно навіть з кількох прикладів. Хто
розгромив Польщу, а потім влаштовував спільні військові паради на відзначення
цієї перемоги? – Імпернацисти й імперкомуністи. З ким боролася Фінляндія в
1939–1940 роках? – З радянським імперкомунізмом. І підтримувала фінів у цій
війні націонал-соціалістична Німеччина. На якій політичній платформі гуртував
свою армію генерал Власов? – На платформі антикомунізму та російського
імперіалізму. І робив це з благословення націонал-соціалістів. З ким воювала
польська АК – Армія Крайова? – З німецьким націонал-соціалізмом, радянським
імперкомунізмом та українським національно-визвольним рухом…
Хто боровся з
націонал-соціалізмом? Тільки комуністи? Тільки СРСР? – Ні! З
націонал-соціалізмом боролися й окуповані ними народи Європи, і західні
союзники, й імперкомуністичний СРСР, і національно-визвольні рухи, зокрема
українських – ОУН-УПА…
Хто боровся з комунізмом? – З
ним воювали імпернацисти (і не з ідейних, а з імперських міркувань – у боротьбі
за «життєвий простір»), їх сателіти, яким (зокрема, східноєвропейським) перемога
комунізму загрожувала поневоленням (Румунія, Угорщина, Словаччина),
національно-визвольні сили Польщі, Прибалтики, України (а в лавах УПА –
представники багатьох народів СРСР).
Хто боровся проти
національно-визвольних устремлінь поневолених народів? – Їх поборював
гітлерівський націонал-соціалізм і сталінський більшовизм, а фарисейський і
продажний політичний Захід умив руки і віддав їх на розправу російському
імперкомунізмові. І якщо війна з націонал-соціалістичним окупантом закінчилася в
травні 1945 року, то збройна боротьба ОУН-УПА з російським імперкомунізмом без
будь-якої підтримки ззовні велася ще понад десятиліття. Коли ж буде вшановано їх
– борців за свободу і державність України?
Чи всі учасники
німецько-радянської війни боролися з націонал-соціалізмом? – Ні!
Ще в 60-х роках Б.Олійник
писав в одному з віршів: «Одні в атаку ходили, а інші «ура!» кричали». Дехто
кричить і досі. Але не про них мова. Значна частина тих, що тепер маскується під
ветерана війни з націонал-соціалізмом, насправді жодного разу не вистрелили в
німецький бік, а воювали з українським нардом, з ОУН-УПА – почавши ще з вересня
1939 року. Вони теж хочуть зараз святкувати СВОЮ перемогу…
У Другій світовій війні була
не одна, а дві перемоги, бо в ній було дві поразки.
Перша перемога – це перемога
над націонал-соціалізмом. Націонал-соціалістичний режим було знищено,
націонал-соціалізм – осуджено, націонал-соціалістичних главарів – повішено. Ця
перемога належить усім, хто її виборював – на фронтах і в тилу. І честь і шана
за це від нинішнього і наступних поколінь належить теж їм УСІМ. Але тільки їм!
Бо друга перемога – це
перемога (воєнна, але не ідейна!) сталінського імперкомунізму над
національно-визвольними рухами, зокрема Польщі, Прибалтики, України, над
східноєвропейськими країнами, проданими Заходом, передусім США, імперській
Москві, за участь СРСР у розгромі Японії. Але за цю та інші свої «перемоги»
комунізм ще й досі не дочекався свого Нюрнберга…
Безкарність породжує нові
злочини. І нинішня конфліктна ситуація довкола свята перемоги викликана бажанням
проімперських сил взяти реванш за поразку, одержану від національно-визвольних
рухів кінця 80-х – початку 90-х років. Вони хочуть присвоїти перемогу над
націонал-соціалізмом лише собі, щоб шляхом фальсифікації зробити цю святу
перемогу перемогою комунізму і російського імперіалізму, видати себе за єдиного
рятівника народів світу, а цим самим обґрунтувати свої нинішні зазіхання на
свободу і незалежність своїх недавніх рабів.
Саме тому в Росії буде два
«паралельних» відзначення свята перемоги – офіційно-державне й альтернативне
імперкомуністичне.
Саме тому проімперські і
прокомуністичні реваншистські сили в Україні нагнітають своє тлумачення цієї
перемоги, відсікають від неї ветеранів ОУН-УПА, аби розділяти ще й цим наше
суспільство, ослаблювати його у відповідальний момент національного
державотворення і психологічно готувати до нового ярма. Для цього вони й досі з
маніакальною наполегливістю протиставляють тих, хто в лавах Червоної Армії
боровся з одним окупантом, тим, хто в лавах ОУН-УПА боровся з обома катами
українського народу – націонал-соціалізмом і комунізмом.
Усвідомимо це, зробимо цю
дату святом перемоги народів світу над націонал-соціалізмом, віддамо належне
ВСІМ тим, що боролися з націонал-соціалізмом, – ліквідуємо ще один привід для
незгоди.
Але святкувати перемогу
російського імперкомунізму над поневоленими народами, зокрема над українським,
змушувати українців святкувати своє «визволення» ще жорстокішим окупантом – і
підло, і недалекоглядно. Зло все одно не восторжествує: воно приречене – й
історією, і самим Богом.
А тому не підігруймо
зловорожим антиукраїнським силам. Шукаймо шляхів порозуміння і єднання – в ім’я
щасливого майбутнього України, в ім’я світлої долі наших сучасників і нащадків.
Василь ІВАНИШИН
19 квітня 1995 року
|