| ДРУГА СВІТОВА – ДВІ ПОРАЗКИ І ДВІ ПЕРЕМОГИ 
Пропонуємо увазі читачів осмислення Василем 
Іванишиним, відомим українським політологом, філологом, публіцистом, філософом, 
громадським діячем (1944–2007), такого складного феномена нашої 
культурно-політичної дійсності, як 9 травня. На жаль, політиканські спекулювання 
довкола цієї дати останнім часом не зменшилися, а посилилися, тому думки, 
висловлені автором майже два десятиліття тому, своєї актуальності не втратили.   Разом з усім світом 
наближаємось до круглої дати – 50-річчя краху одного з найграндіозніших обманів 
і одного з найкривавіших людиноненависницьких режимів в історії людства – 
німецького націонал-соціалізму. Це була війна воістину 
планетарного масштабу: шість десятків країн об’єднали свої зусилля, аби здолати 
гігантську і, здавалося б, досконалу військово-політичну машину знищення, 
витворену гітлерівським націонал-соціалізмом з Німеччини та її сателітів. Мільйони людей загинули в цій 
борні – як воїни чи жертви, і день закінчення в Європі Другої світової війни – 
це, передусім, день світлої і вдячної пам’яті про них. Чи варто сьогодні, коли серед 
нас ще так багато людей, які зі зброєю в руках протиставлялися 
націонал-соціалізмові, доводити, що націонал-соціалізм був уособленням Зла, що 
перемога над ним була необхідна людству, а відзначення роковин цієї перемоги 
природним і доцільним? Більше того, святкування перемоги над 
націонал-соціалізмом необхідне – і як данина пам’яті, шани і слави тим, хто 
здобував цю перемогу, і як пересторога тим, хто мріє за допомогою тої чи іншої 
людиноненависницької ідеології досягти світового панування, і як нагода для всіх 
чесних людей світу утвердитися в думці, що в цьому світі всяке зло, яке виступає 
проти законів Божих, людських і природних, кінець кінцем таки буде подолане. А 
наш обов’язок – об’єднуватися довкола ідей Добра і сміливо протиставлятися Злу, 
яке самою своєю природою приречене на поразку. Не випадково всі релігії світу 
вчать, що абсолютним може бути тільки добро, втілене в ідеї Бога, але ніколи 
абсолютним і вічно панівним не може бути зло – у якій би формі воно не 
виступало. Бо вічність належить добру, а не злу. Чому ж тоді наближення 
50-річчя перемоги над націонал-соціалізмом і в Україні, і в Росії, і в інших 
державах, що постали на руїнах імперії – СРСР, сповнене такого драматизму? Чому 
світлі моменти перемоги людяності над людиноненависництвом заступаються 
злобними, безапеляційними осудженнями, непримиренною конфронтацією? Чому 
осмислення в нас Другої світової війни, її причин, перебігу, наслідків та уроків 
є таким контраверсійним, різнополюсним і задовольняє кожного разу лише певну 
частину суспільства, а в іншої викликає обурення?.. Цих «чому» нагромадилося вже 
і виникає ще так багато, що в них губиться сама подія, сама суть перемоги, 
здобутої колективними зусиллями людства у небувало кривавій боротьбі. Перемога 
над націонал-соціалізмом стала об’єктом політичних спекуляцій і махінацій, 
засобом досягнення перемоги над політичними суперниками і реалізації власних, 
часто далеко не чистих задумів. Чи не відчувається цей дух конфронтації скрізь і 
всюди: у радіо- і телепередачах, у газетах і журналах, в атмосфері зібрань 
політиків і, особливо, ветеранів німецько-радянської війни та ветеранів 
національно-визвольних змагань? …Дивна і відповідальна роль 
випала нинішньому поколінню – розв’язувати суперечності і вирішувати проблеми, 
успадковані часто з далекого минулого, бо інакше не можемо просунутись по шляху 
в майбутнє. Так, ще в 1054 році відбувся 
розкол єдиної християнської Церкви, а ми повинні вирішувати цю проблему зараз, 
бо саме через Україну проходить кривава межа цього розламу. Ще в 1596 році 
відбувалася Берестейська унія, а згоди серед християн України не досягнуто й 
досі, і далі доводиться переконувати збаламучених в очевидному: де збереглася 
унія, там було збережено українство в українцях. Ще в 1654 році Б. Хмельницький 
приєднав Україну до «єдиновірної» Москви, а чимало українців і досі не вірять у 
спроможність України жити самостійним державним життям. Ще в 1917 році народи 
Росії раділи з падіння імперії, а імперські сили нинішньої Росії все більше 
загрожують незалежності сусідніх суверенних держав, зокрема, України. Ще в тому 
ж 1917 році було проголошено гасло «Землю – селянам», а наші політики й досі 
дебатують, чи варто їм цю землю віддавати. Ще в 1929 році внаслідок сталінського 
«великого перелому» було зламано хребта нашому землеробству, але знаходяться й 
дотепер люди, що прагнуть зберегти цей колгоспний перелом навіки, хоч і під 
іншими назвами… Ще в 1945 році здобуто перемогу над націонал-соціалізмом, а ми й 
досі не осмислили, а що, власне, сталося і як нам оцінювати цю перемогу… Кожна з названих проблем, на 
жаль, не є чисто академічною. Кожна з них присутня в нашому житті, 
використовується противниками української державності, ділить наше суспільство 
на ворогуючі групи, загрожує нам конфліктами і катаклізмами. Сьогодні на черзі – проблема 
ставлення до святкування 9 травня. Вона й надалі буде яблуком роздору та 
об’єктом спекуляцій, якщо закривати очі на правду про Другу світову війну. Якби світова війна була лише 
війною з націонал-соціалізмом, то все було б просто і ясно. Однак це була, 
передусім, війна імперіалістична – за метою, характером і наслідками. Але 
визнати це переможцям було і є невигідно: здобута ціною мільйонів людських жертв 
перемога над націонал-соціалізмом і національно-визвольна боротьба на території 
імперського СРСР – усе це ніяк не в’язалося з ялтинським поділом світу між 
імперіалістичними хижаками. А тому і на Заході, і на Сході й досі вигідно 
ігнорувати той факт, що під час імперіалістичної Другої світової війни було три 
види збройних протистоянь: а) боротьба з німецьким 
імпернацизмом; б) боротьба з російським 
імперкомунізмом; в) боротьба 
національно-визвольна. Усі ці протистояння 
відбувалися не окремо, послідовно, почергово: вони сплелися у складний клубок, і 
кожна група, що уособлювала ту чи іншу потугу, вела смертельну боротьбу на 
знищення з двома іншими. І в цих трьох різних видах боротьби були свої союзники, 
свої герої й мученики, свої поразки й перемоги, свої переможці й переможені. Що світова війна не зводилась 
до боротьби з націонал-соціалізмом, добре видно навіть з кількох прикладів. Хто 
розгромив Польщу, а потім влаштовував спільні військові паради на відзначення 
цієї перемоги? – Імпернацисти й імперкомуністи. З ким боролася Фінляндія в 
1939–1940 роках? – З радянським імперкомунізмом. І підтримувала фінів у цій 
війні націонал-соціалістична Німеччина. На якій політичній платформі гуртував 
свою армію генерал Власов? – На платформі антикомунізму та російського 
імперіалізму. І робив це з благословення націонал-соціалістів. З ким воювала 
польська АК – Армія Крайова? – З німецьким націонал-соціалізмом, радянським 
імперкомунізмом та українським національно-визвольним рухом… Хто боровся з 
націонал-соціалізмом? Тільки комуністи? Тільки СРСР? – Ні! З 
націонал-соціалізмом боролися й окуповані ними народи Європи, і західні 
союзники, й імперкомуністичний СРСР, і національно-визвольні рухи, зокрема 
українських – ОУН-УПА… Хто боровся з комунізмом? – З 
ним воювали імпернацисти (і не з ідейних, а з імперських міркувань – у боротьбі 
за «життєвий простір»), їх сателіти, яким (зокрема, східноєвропейським) перемога 
комунізму загрожувала поневоленням (Румунія, Угорщина, Словаччина), 
національно-визвольні сили Польщі, Прибалтики, України (а в лавах УПА – 
представники багатьох народів СРСР). Хто боровся проти 
національно-визвольних устремлінь поневолених народів? – Їх поборював 
гітлерівський націонал-соціалізм і сталінський більшовизм, а фарисейський і 
продажний політичний Захід умив руки і віддав їх на розправу російському 
імперкомунізмові. І якщо війна з націонал-соціалістичним окупантом закінчилася в 
травні 1945 року, то збройна боротьба ОУН-УПА з російським імперкомунізмом без 
будь-якої підтримки ззовні велася ще понад десятиліття. Коли ж буде вшановано їх 
– борців за свободу і державність України? Чи всі учасники 
німецько-радянської війни боролися з націонал-соціалізмом? – Ні! Ще в 60-х роках Б.Олійник 
писав в одному з віршів: «Одні в атаку ходили, а інші «ура!» кричали». Дехто 
кричить і досі. Але не про них мова. Значна частина тих, що тепер маскується під 
ветерана війни з націонал-соціалізмом, насправді жодного разу не вистрелили в 
німецький бік, а воювали з українським нардом, з ОУН-УПА – почавши ще з вересня 
1939 року. Вони теж хочуть зараз святкувати СВОЮ перемогу… У Другій світовій війні була 
не одна, а дві перемоги, бо в ній було дві поразки. Перша перемога – це перемога 
над націонал-соціалізмом. Націонал-соціалістичний режим було знищено, 
націонал-соціалізм – осуджено, націонал-соціалістичних главарів – повішено. Ця 
перемога належить усім, хто її виборював – на фронтах і в тилу. І честь і шана 
за це від нинішнього і наступних поколінь належить теж їм УСІМ. Але тільки їм! Бо друга перемога – це 
перемога (воєнна, але не ідейна!) сталінського імперкомунізму над 
національно-визвольними рухами, зокрема Польщі, Прибалтики, України, над 
східноєвропейськими країнами, проданими Заходом, передусім США, імперській 
Москві, за участь СРСР у розгромі Японії. Але за цю та інші свої «перемоги» 
комунізм ще й досі не дочекався свого Нюрнберга… Безкарність породжує нові 
злочини. І нинішня конфліктна ситуація довкола свята перемоги викликана бажанням 
проімперських сил взяти реванш за поразку, одержану від національно-визвольних 
рухів кінця 80-х – початку 90-х років. Вони хочуть присвоїти перемогу над 
націонал-соціалізмом лише собі, щоб шляхом фальсифікації зробити цю святу 
перемогу перемогою комунізму і російського імперіалізму, видати себе за єдиного 
рятівника народів світу, а цим самим обґрунтувати свої нинішні зазіхання на 
свободу і незалежність своїх недавніх рабів. Саме тому в Росії буде два 
«паралельних» відзначення свята перемоги – офіційно-державне й альтернативне 
імперкомуністичне. Саме тому проімперські і 
прокомуністичні реваншистські сили в Україні нагнітають своє тлумачення цієї 
перемоги, відсікають від неї ветеранів ОУН-УПА, аби розділяти ще й цим наше 
суспільство, ослаблювати його у відповідальний момент національного 
державотворення і психологічно готувати до нового ярма. Для цього вони й досі з 
маніакальною наполегливістю протиставляють тих, хто в лавах Червоної Армії 
боровся з одним окупантом, тим, хто в лавах ОУН-УПА боровся з обома катами 
українського народу – націонал-соціалізмом і комунізмом. Усвідомимо це, зробимо цю 
дату святом перемоги народів світу над націонал-соціалізмом, віддамо належне 
ВСІМ тим, що боролися з націонал-соціалізмом, – ліквідуємо ще один привід для 
незгоди. Але святкувати перемогу 
російського імперкомунізму над поневоленими народами, зокрема над українським, 
змушувати українців святкувати своє «визволення» ще жорстокішим окупантом – і 
підло, і недалекоглядно. Зло все одно не восторжествує: воно приречене – й 
історією, і самим Богом. А тому не підігруймо 
зловорожим антиукраїнським силам. Шукаймо шляхів порозуміння і єднання – в ім’я 
щасливого майбутнього України, в ім’я світлої долі наших сучасників і нащадків. Василь ІВАНИШИН19 квітня 1995 року
 |