Патріарх ФІЛАРЕТ: «РОСІЯ ВИКОРИСТОВУЄ МОСКОВСЬКИЙ ПАТРІАРХАТ ЯК
ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ВПЛИВУ НА УКРАЇНУ»
–
Ваша Святосте! У 2010 р. сповнилося 15 років Вашого патріаршества. Чим нині є
УПЦ КП, якщо говорити в цифрах?
– Київський патріархат має в
Україні понад 4,5 тисячі громад, понад 3,5 тисячі храмів, кілька десятків
чоловічих і жіночих монастирів. Найбільш відомими є Михайлівський Золотоверхий
та Видубицький монастирі у Києві, Свято-Георгіївський монастир на Козацьких
могилах (на полі битви під Берестечком), скит Манявський на Івано-Франківщині.
Згідно з даними соціологічних
опитувань, Київський Патріархат має найбільшу кількість прихильників серед усіх
конфесій – понад 30 відсотків населення України, або ж понад 14 мільйонів людей.
Московський Патріархат має вдвічі більше зареєстрованих громад, однак кількість
його прихильників в Україні менша – приблизно 20 відсотків населення, це 9
мільйонів. Прихильників УГКЦ – 7–8 відсотків.
– Чому Ви відстоюєте саме
автокефальний шлях розбудови Церкви, в той час як Ваші опоненти наголошують на
необхідності церковного єднання?
– Щоб відповісти на це
питання, треба звернутися до вчення про Церкву, як воно сповідується у
православ’ї. Ми сповідуємо, що Церква – Тіло Христове. Містичне, тобто таємниче,
невидиме, Глава якого – Господь Ісус Христос, а всі ми, віруючі християни, –
члени цього Тіла. Ця Церква – єдина, бо єдиний її Глава. І свята вона тому, що
Христос Бог є святим. Але разом з тим Церква поділена, бо частина Церкви
складається з живих людей, а частина – з померлих. Проте смерть не розриває
духовної єдності у Христі, хоча померлі й відійшли від життя нашого світу.
Далі – згідно з умовами
людського буття, Церква не може всіх віруючих зібрати в одному місці та в один
час для звершення головного таїнства – Євхаристії. А тому Церква поділяється на
громади, які з’єднані у єпархії на чолі з єпископом, а єпархії в межах одного
народу і однієї держави – якщо цей народ переважно православний або є для цього
відповідні умови – єднаються в Помісну Церкву. Ця Церква є невід’ємною частиною
Тіла Христового, але адміністративно вона незалежна від інших Помісних Церков.
Якщо у Католицькій Церкві є один видимий глава – Папа, то у Православній
видимого Глави земної Церкви немає, бо ми сповідуємо лише одного Главу – Ісуса
Христа.
Український народ переважно
православний, ми маємо понад 1000 років історії християнства на нашій землі,
маємо свою державність. І все це є підставами для того, щоби бути Українській
Церкві автокефальною. Більше того – українське православ’я в цілому посідає одне
з перших місць за кількістю вірян серед усіх Помісних Церков. Якщо у Польщі,
Чехії чи Албанії є Помісні Церкви, то чому Українська Церква не може бути
Помісною?
І ще один аргумент: ми
бачимо, що Росія використовує Московський патріархат як інструмент для впливу на
Україну в своїх інтересах. А ми не хочемо, щоб Церква була інструментом
закордонного впливу.
– Загалом боротьба за
самостійність Української Православної Церкви від Москви сприймається насамперед
як боротьба за самостійність в управлінні. А чи існували якісь відмінності між
Київською і Московською Церквами на момент приєднання?..
– Такі відмінності не тільки
існували, але й збереглися досі. Російський старообрядницький розкол зовсім не
торкнувся Української Церкви. У XVІІ – XVІІІ століттях українське духовенство,
завдяки Могилянській академії, було значно більше освічене, ніж московське. Тому
в цей час з України ченців сотнями вивозили до Росії, де ставили на єпископські
кафедри, в монастирі, учителями.
До початку ХІХ століття
українське духовенство було виборним – почитайте твір «Старосвітські батюшки і
матушки», там це яскраво описано. Були відмінності у богослужбовому співі, у
прикрашенні храмів – у нас прийнято прикрашати ікони рушниками, чого в Росії
немає. А різдвяні колядки та щедрівки взагалі в Росії довгий час вважалися
язичництвом і заборонялися, хоча уявити без них українське святкування Різдва
неможливо.
У наш час Київський
патріархат найперше відрізняється від Московського тим, що в наших храмах
служать українською мовою. І це велике досягнення, бо зрозуміла мова служби
більше впливає на людину, ніж незрозуміла.
– Для Російської
Православної Церкви втрата Києва – це величезний удар. Як Вам свого часу вдалося
переконати Патріарха Алексія дати статус УПЦ самостійності та незалежності в
управлінні?
– Тоді республіки Радянського
Союзу, зокрема Україна, стали вимагати більших прав. Становище Москви було
безвихідне – нічого іншого їй просто не залишалося. Оскільки Україна вже
отримала 1990 року більші права, ніж вона мала раніше, я, як Митрополит
Київський, поставив перед Собором того ж року питання про надання і Українській
Церкві прав, відповідно до положення України у Радянському Союзі. Архієрейський
Собор пішов на це, і ми отримали права самостійності і незалежності Церкви.
Коли 1991 року Україна
проголосила повну державну незалежність, ми знову поставили питання про
відповідні права Української Церкви – автокефалію. Але тоді Москва не прийняла
нашого прохання, і Українську Церкву розділили. Так званий Харківський собор –
це була робота Москви і спецслужб. Якби не було Харківського псевдо-собору, я
думаю, Церква розвивалася би зовсім по-іншому. Якби Українську Церкву не
розділили, і українські конфесії не почали боротьбу між собою, замість того, щоб
боротися за незалежність, ми б подолали опір Москви і отримали б визнання
автокефалії.
– Чи є речі, про які Ви
жалієте відтоді?
– Я не жалію ні про що. Тоді
я вчинив правильно, відстоюючи незалежність Церкви. І митрополит Володимир, я
думаю, зараз це розуміє. Якщо утворюється незалежна держава – мусить бути і
незалежна Церква. Таким шляхом йшли всі православні держави: і Росія, і Греція,
і Грузія, і Болгарія, і Румунія, і Сербія. Чому Україна має бути винятком?
Цей шлях обрав не я, його
обрала Церква, бо це ж рішення було прийнято на Помісному Соборі, і весь
єпископат, всі монастирі, навчальні заклади, духовенство і народ підтримали
його. Я тільки очолював цей процес, але умови для нього створилися історично. І
тому цей наш шлях – правильний. Тому ми впевнені, що переможемо.
– Природно, що Церква –
інститут досить консервативний, проте з часом змінюється і вона. Чи Київський
патріархат впроваджує щось нове у своєму житті?
– Нічого такого, що би можна
було назвати нововведеннями, у Київському патріархаті немає. Але впізнати наші
храми просто – за українською мовою і патріотизмом наших парафіян. Якщо служба
йде українською мовою, в церковній крамничці продають українські книжки, а
парафіяни між собою спілкуються переважно українською – це, найімовірніше, храм
Київського патріархату, а не Московського. А ще у нас не питають «До якої церкви
ходите?», не заборонять ходити в храми Московського патріархату, в той час як
там категорично забороняють ходити до нас.
– Серед української еліти
стало модним бути віруючими, хоча вірять вони, мабуть, менше, ніж відвідують
храми. Як відрізнити по-справжньому віруючу людину від тієї, яка просто ходить в
храм?
– Якщо людина виконує
заповіді Божі і діє по совісті, то навіть якщо вона і не часто ходить до церкви,
вона є віруючою людиною, тому що живе за вірою. А коли людина показує себе
віруючою, ставить свічки, а совісті не має, або її не слухає, то віра цієї
людини не є правдива, тому що вона живе не за вірою. Після розпаду Радянського
Союзу багато людей навернулися до Церкви, причому щиро. Вони будують храми,
допомагають, виконують свої християнські обов’язки. Але до цього долучаються й
інші, які віри не мають, а пристосовуються до часу.
Таке вже було в історії
Церкви. Коли за часів Римської імперії Церква була гнана, в Церкві були тільки
вірні, бо невіруючий не хотів йти на муки. А потім, коли Константин Великий
проголосив християнство державною релігією, в Церкву пішли всі, хто хотів
користуватися з нових умов. І тому часто потрапляли туди люди, які за
світоглядом були не християнами, а язичниками.
– Останнім часом багато
говорилося про загострення стосунків Київського патріархату з владою. Як все
виглядає зараз?
– Коли ми створювали
Київський патріархат у 1992 році, ніхто не вірив, що наша Церква існуватиме
довго. У Москві мені говорили: «поіграются в нєзалєжность» – і прийде кінець.
Але ми в «нєзалєжность» не граємося. Ми свою державу розбудовуємо, її духовні
основи, без яких неможливе жодне державне утворення.
Пророкували, що при новому,
вже нинішньому, Президентові України Київський патріархат зникне. І почали
працювати на його знищення. Але з того нічого не вийшло. Чому? Та тому, що на
наш захист стали громадські організації, політичні партії демократичного і
патріотичного спрямування. Хоч у світському житті вони й роз’єднані, справа
захисту Української Церкви об’єднала їх.
– Чи агресивні дії щодо
Київського Патріархату вже мали для вас якісь наслідки?
– Події, які відбувалися за
останній рік, свідчать саме про те, що Київський Патріархат знищити неможливо.
За останній час ми втратили кілька парафій, але і до Київського Патріархату
переходять парафії з Московського, як це сталося, наприклад, у Полтавській
області. І навіть у тих кількох парафіях, на які здійснювалися атаки, йде
шалений спротив, і остаточно відібрати їх в нас поки що не вдається.
Цей наступ на Київський
Патріархат не ослаблює, а, навпаки, зміцнює Київський Патріархат. Протягом ХХ
століття від радянської влади ми терпіли і не таке, проте Церква залишилася – а
радянської влади не стало. То хто переміг? У 1995 році Київський Патріархат теж
хотіли знищити, але це набуло такого розголосу, що Київський Патріархат,
навпаки, почав зростати, причому дуже швидко.
Так і зараз: ми бачимо, що
більше людей стало приходити на богослужіння до київських храмів. Тому ми
переконані, що Київський Патріархат ніколи не знищить ніяка влада, бо неможна
знищити український народ. Тим більше, що у Московському Патріархаті дуже багато
прихильників автокефалії Української Церкви.
Ми хочемо жити в мирі і
злагоді і з Російською Церквою. Ми, християни, повинні не забувати, що Церква
Христова – єдина, і один у неї Глава: нема одного Бога для Росії, а іншого для
України. У цьому ми єдині. Нас розділяє тільки гріх владолюбства, бажання Москви
панувати над Україною. А цей гріх і в минулі часи, і в наш час завдає велику
шкоду Церкві Христовій.
На жаль, у другому
тисячолітті Церква почала займатися не тим, чим треба, – боротьбою за владу, за
першість, за території. Хоча в Євангелії Христос категорично відкинув схожі
наміри апостолів визначати між собою «першого та більшого», власне, наслідувати
князів і царів зі світської влади. Церква завжди повинна виконувати свою місію –
приводити людей до вічного життя.
– Свого часу президент
Леонід Кучма був супротивником Київського Патріархату, але потім змінив свою
думку. Ви можете сказати, коли і чому сталася ця зміна?
– Леонід Данилович зрозумів,
що Київський Патріархат має велику підтримку народу, і тому без Київського
Патріархату не можна будувати українську державу. Я думаю, що і нинішній
Президент це зрозуміє, він же Президент український, а не російський губернатор,
і ми його як Президента українського підтримуємо. І деякі представники нинішньої
влади нас підтримують – тільки таємно, щоб ми не афішували. А значить, вони з
нами. Ми вдячні їм за це. Така підтримка означає, що не тільки Київський
патріархат існуватиме – буде існувати й Українська держава.
Думаю, що все це розуміє і
нинішній Президент Віктор Янукович. Саме тому він і зустрівся 21 квітня зі мною
та іншими керівниками Українських Церков і релігійних організацій. Дехто цій
зустрічі дуже противився – але вона все ж таки відбулась, і відбулась
конструктивно. На ній Президент говорив, що до всіх конфесій має бути рівне
ставлення і що держава це буде забезпечувати. Тому ми сподіваємося, що ці слова
Президента будуть виконуватися і на місцях – там, де часто до нас ставлення не
рівне, а упереджене.
– У суспільстві склалося
таке уявлення, що у Київському патріархаті виступають за незалежність, а в УПЦ
МП всі підтримують інтеграцію з Москвою. Чи так це насправді?
– Час показує, що й у
Московському патріархаті духовенство та єпископи поступово схиляються до
необхідності існування в Україні незалежної Церкви. Це відчула Москва. Як і те,
що УПЦ Московського патріархату – проти імперської ідеології Росії. Тож у Москві
вирішили: треба цю Церкву позбавити самостійності та незалежності в управлінні,
бо вони ведуть до відходу від Білокам’яної. Саме тому патріарх Кирил зараз так
часто приїздить в Україну, щоб нагадати: він – глава цієї Церкви, а не
митрополит Володимир. Це викликає спротив у єпископату митрополита Володимира,
всередині Московського патріархату точиться боротьба.
Ця боротьба – на користь
втілення ідеї створення в Україні єдиної Помісної Православної Церкви. Рано чи
пізно така Церква постане. Ви не помітили, що УПЦ МП вже не ворогує з нами так,
як 5–10 років тому? Чому не ворогує? Та тому, що насправді Київський патріархат
їм потрібен для існування їхньої самостійної й незалежної в управлінні Церкви.
Без нас у них давно б уже відібрали таку самостійність і незалежність.
А коли є ми, то є й захист
для єпископів Московського патріархату в Україні: мовляв, одберете незалежність
в управлінні – ми в Київський патріархат підемо. А для Москви це найстрашніше.
Тому між Київським і Московським патріархатами зараз немає такої відкритої
боротьби, як була раніше. Є окремі переходи з одного патріархату в інший, але
глобального протистояння вже нема. То дуже добра ознака, яку влада також бачить.
І коли влада хоче бути
владою, вона повинна сприяти цьому процесу. Бо ж добрі взаємини між
Православними Церквами і, зрештою, наше об’єднання зміцнюватимуть, насамперед,
наше суспільство. А раз суспільство єднається, то й основи держави міцніють.
Ще раз підкреслю: наша дорога
пряма і правдива – єдина Помісна Українська Православна Церква в незалежній
Українській державі. Тут ми нічого не вигадуємо, а лише йдемо тією дорогою, якою
йшли Греція, Болгарія, Румунія, Грузія, Сербія. Адже ми вже пережили період
імперій, він закінчився.
– Тобто, тиск Москви на
УПЦ МП зближує її з Київським Патріархатом?
– Я думаю, що так. Коли
раніше у мене запитували, як я ставлюся до приїзду Патріарха Кирила в Україну, я
казав, що ставлюся позитивно: його приїзди в Україну сприяють тому, що парафіяни
Московського Патріархату розуміють, що вони належать не до Української Церкви, а
до Російської Церкви, тоді як вони все-таки хочуть належати до Української
Церкви. Сила Київського Патріархату полягає в тому, що він діє за бажаннями
народу. Український народ хоче мати свою державу і свою Церкву. Російський народ
XVII століття теж захотів мати свою Церкву, і, незважаючи на те, що Російську
Церкву не визнавали тривалий час, вона все ж таки залишилася автокефальною.
– У 2008 р. багато
говорилося про те, що одним зі способів розв’язати церковну проблему в Україні є
перехід Українських Церков під омофор Вселенського Патріарха. Чи можливий такий
шлях?
– Наша мета – не визнання як
таке, а утворення в Україні єдиної Помісної Церкви. Бо я і в Московському
патріархаті був визнаним митрополитом Київським. І немає ніякого сенсу в тому,
щоби Українській Церкві, яка проголосила свою незалежність, змінити
підпорядкування одному іноземному патріарху на підпорядкування іншому.
Якби Константинополь
запропонував нам шлях, як за один-два роки досягти єдиної Помісної Церкви, якби
гарантував нам визнання автокефалії, тоді ми могли би піти на деякий час під
його омофор. У 2008 році він прийняти нас хотів, але ні про яку автокефалію не
йшлося. Ще й до того на нього натиснула через Туреччину Москва, щоби він нас не
приймав. Тому тоді нічого й не сталося.
Але якби й сталося, то зараз,
думаю, було б те, що є в Естонії або в Румунії – дві визнані Церкви мають там
свої митрополії, але ці митрополії між собою не спілкуються. І ми би в Україні
мали замість єдиної Церкви ще одну митрополію – від Константинополя. Корисно би
це було для Української Церкви? Ні. Тому цього і не сталося, бо не було на те
волі Божої і волі повноти нашої Церкви.
– Чи зустрічалися ви з
новим главою Української греко–католицької церкви Святославом (Шевчуком)? Як, на
Вашу думку, після його обрання предстоятелем УГКЦ зміняться стосунки між
православними та греко-католиками?
– Так, я зустрічався з главою
УГКЦ владикою Святославом (Шевчуком). Говорили, звісно, і про майбутні стосунки
між нашими Церквами. Прийшли до спільної думки: й надалі повинні співпрацювати.
Не говорити про об’єднання в одну Церкву, яке не на часі, а думати про те, що
можемо зробити разом на користь українського християнства й Української держави.
Однодумцями залишаємось і в питаннях утвердження суспільної моралі. Бо ж бачимо,
як зараз у європейській цивілізації, християнстві падає «планка» моралі,
духовності.
Дійшли навіть до того, що
подекуди ті, хто називають себе церквою, «благословляють» одностатеві «шлюби»,
тобто гріх, за який Господь знищив Содом і Гомору. Звідусіль наступають
наркоманія, пияцтво, корупція, руйнація сім’ї зі скороченням народжуваності. З
цими суспільними вадами маємо боротися спільно.
Вважаю, що у дусі попередньої
співпраці стосунки ж між нашими Церквами поглиблюватимуться. Тим більше, що
нинішній глава УГКЦ був секретарем кардинала Любомира Гузара, тож, певно, йтиме
його дорогою.
– Кардинал Гузар подав у
відставку, і тепер має можливість підтримувати свого наступника і допомагати
йому зміцнити авторитет – серед вірних і в країні взагалі. Неодноразово
доводилося чути думку, що Київський Патріархат – це Церква Патріарха Філарета, й
існує доти, доки є Патріарх Філарет…
– Ні, Київський Патріархат
буде існувати і після Філарета. Я повинен сказати, що особи в історії відіграють
роль, але вони нічого не можуть зробити, якщо їм нема на що спиратися. Казати,
що особи визначають все – неправильно. Наприклад, не Кравчук, Єльцин і Шушкевич
розвалили СРСР – так склалися обставини, а вони були лише на чолі подій. Не
Філарет створив Київський Патріархат – Київський Патріархат виник через бажання
православних українців мати свою Церкву, і тоді знайшлася особа, яка очолила цей
рух. І цей рух вже не зупинити. Будьте впевнені – коли Господь мене покличе в
інше життя, тоді знайдеться новий Патріарх для Української Церкви. Нічого
трагічного не відбудеться.
«Універсум» |