| Патріарх ФІЛАРЕТ: «РОСІЯ ВИКОРИСТОВУЄ МОСКОВСЬКИЙ ПАТРІАРХАТ ЯК 
ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ВПЛИВУ НА УКРАЇНУ» 
 – 
Ваша Святосте! У 2010 р. сповнилося 15 років Вашого патріаршества. Чим нині є 
УПЦ КП, якщо говорити в цифрах? – Київський патріархат має в 
Україні понад 4,5 тисячі громад, понад 3,5 тисячі храмів, кілька десятків 
чоловічих і жіночих монастирів. Найбільш відомими є Михайлівський Золотоверхий 
та Видубицький монастирі у Києві, Свято-Георгіївський монастир на Козацьких 
могилах (на полі битви під Берестечком), скит Манявський на Івано-Франківщині. Згідно з даними соціологічних 
опитувань, Київський Патріархат має найбільшу кількість прихильників серед усіх 
конфесій – понад 30 відсотків населення України, або ж понад 14 мільйонів людей. 
Московський Патріархат має вдвічі більше зареєстрованих громад, однак кількість 
його прихильників в Україні менша – приблизно 20 відсотків населення, це 9 
мільйонів. Прихильників УГКЦ – 7–8 відсотків. – Чому Ви відстоюєте саме 
автокефальний шлях розбудови Церкви, в той час як Ваші опоненти наголошують на 
необхідності церковного єднання?  – Щоб відповісти на це 
питання, треба звернутися до вчення про Церкву, як воно сповідується у 
православ’ї. Ми сповідуємо, що Церква – Тіло Христове. Містичне, тобто таємниче, 
невидиме, Глава якого – Господь Ісус Христос, а всі ми, віруючі християни, – 
члени цього Тіла. Ця Церква – єдина, бо єдиний її Глава. І свята вона тому, що 
Христос Бог є святим. Але разом з тим Церква поділена, бо частина Церкви 
складається з живих людей, а частина – з померлих. Проте смерть не розриває 
духовної єдності у Христі, хоча померлі й відійшли від життя нашого світу. Далі – згідно з умовами 
людського буття, Церква не може всіх віруючих зібрати в одному місці та в один 
час для звершення головного таїнства – Євхаристії. А тому Церква поділяється на 
громади, які з’єднані у єпархії на чолі з єпископом, а єпархії в межах одного 
народу і однієї держави – якщо цей народ переважно православний або є для цього 
відповідні умови – єднаються в Помісну Церкву. Ця Церква є невід’ємною частиною 
Тіла Христового, але адміністративно вона незалежна від інших Помісних Церков. 
Якщо у Католицькій Церкві є один видимий глава – Папа, то у Православній 
видимого Глави земної Церкви немає, бо ми сповідуємо лише одного Главу – Ісуса 
Христа. Український народ переважно 
православний, ми маємо понад 1000 років історії християнства на нашій землі, 
маємо свою державність. І все це є підставами для того, щоби бути Українській 
Церкві автокефальною. Більше того – українське православ’я в цілому посідає одне 
з перших місць за кількістю вірян серед усіх Помісних Церков. Якщо у Польщі, 
Чехії чи Албанії є Помісні Церкви, то чому Українська Церква не може бути 
Помісною? І ще один аргумент: ми 
бачимо, що Росія використовує Московський патріархат як інструмент для впливу на 
Україну в своїх інтересах. А ми не хочемо, щоб Церква була інструментом 
закордонного впливу. – Загалом боротьба за 
самостійність Української Православної Церкви від Москви сприймається насамперед 
як боротьба за самостійність в управлінні. А чи існували якісь відмінності між 
Київською і Московською Церквами на момент приєднання?.. – Такі відмінності не тільки 
існували, але й збереглися досі. Російський старообрядницький розкол зовсім не 
торкнувся Української Церкви. У XVІІ – XVІІІ століттях українське духовенство, 
завдяки Могилянській академії, було значно більше освічене, ніж московське. Тому 
в цей час з України ченців сотнями вивозили до Росії, де ставили на єпископські 
кафедри, в монастирі, учителями. До початку ХІХ століття 
українське духовенство було виборним – почитайте твір «Старосвітські батюшки і 
матушки», там це яскраво описано. Були відмінності у богослужбовому співі, у 
прикрашенні храмів – у нас прийнято прикрашати ікони рушниками, чого в Росії 
немає. А різдвяні колядки та щедрівки взагалі в Росії довгий час вважалися 
язичництвом і заборонялися, хоча уявити без них українське святкування Різдва 
неможливо. У наш час Київський 
патріархат найперше відрізняється від Московського тим, що в наших храмах 
служать українською мовою. І це велике досягнення, бо зрозуміла мова служби 
більше впливає на людину, ніж незрозуміла. – Для Російської 
Православної Церкви втрата Києва – це величезний удар. Як Вам свого часу вдалося 
переконати Патріарха Алексія дати статус УПЦ самостійності та незалежності в 
управлінні?  – Тоді республіки Радянського 
Союзу, зокрема Україна, стали вимагати більших прав. Становище Москви було 
безвихідне – нічого іншого їй просто не залишалося. Оскільки Україна вже 
отримала 1990 року більші права, ніж вона мала раніше, я, як Митрополит 
Київський, поставив перед Собором того ж року питання про надання і Українській 
Церкві прав, відповідно до положення України у Радянському Союзі. Архієрейський 
Собор пішов на це, і ми отримали права самостійності і незалежності Церкви. Коли 1991 року Україна 
проголосила повну державну незалежність, ми знову поставили питання про 
відповідні права Української Церкви – автокефалію. Але тоді Москва не прийняла 
нашого прохання, і Українську Церкву розділили. Так званий Харківський собор – 
це була робота Москви і спецслужб. Якби не було Харківського псевдо-собору, я 
думаю, Церква розвивалася би зовсім по-іншому. Якби Українську Церкву не 
розділили, і українські конфесії не почали боротьбу між собою, замість того, щоб 
боротися за незалежність, ми б подолали опір Москви і отримали б визнання 
автокефалії. – Чи є речі, про які Ви 
жалієте відтоді? – Я не жалію ні про що. Тоді 
я вчинив правильно, відстоюючи незалежність Церкви. І митрополит Володимир, я 
думаю, зараз це розуміє. Якщо утворюється незалежна держава – мусить бути і 
незалежна Церква. Таким шляхом йшли всі православні держави: і Росія, і Греція, 
і Грузія, і Болгарія, і Румунія, і Сербія. Чому Україна має бути винятком? Цей шлях обрав не я, його 
обрала Церква, бо це ж рішення було прийнято на Помісному Соборі, і весь 
єпископат, всі монастирі, навчальні заклади, духовенство і народ підтримали 
його. Я тільки очолював цей процес, але умови для нього створилися історично. І 
тому цей наш шлях – правильний. Тому ми впевнені, що переможемо. – Природно, що Церква – 
інститут досить консервативний, проте з часом змінюється і вона. Чи Київський 
патріархат впроваджує щось нове у своєму житті? – Нічого такого, що би можна 
було назвати нововведеннями, у Київському патріархаті немає. Але впізнати наші 
храми просто – за українською мовою і патріотизмом наших парафіян. Якщо служба 
йде українською мовою, в церковній крамничці продають українські книжки, а 
парафіяни між собою спілкуються переважно українською – це, найімовірніше, храм 
Київського патріархату, а не Московського. А ще у нас не питають «До якої церкви 
ходите?», не заборонять ходити в храми Московського патріархату, в той час як 
там категорично забороняють ходити до нас. – Серед української еліти 
стало модним бути віруючими, хоча вірять вони, мабуть, менше, ніж відвідують 
храми. Як відрізнити по-справжньому віруючу людину від тієї, яка просто ходить в 
храм?  – Якщо людина виконує 
заповіді Божі і діє по совісті, то навіть якщо вона і не часто ходить до церкви, 
вона є віруючою людиною, тому що живе за вірою. А коли людина показує себе 
віруючою, ставить свічки, а совісті не має, або її не слухає, то віра цієї 
людини не є правдива, тому що вона живе не за вірою. Після розпаду Радянського 
Союзу багато людей навернулися до Церкви, причому щиро. Вони будують храми, 
допомагають, виконують свої християнські обов’язки. Але до цього долучаються й 
інші, які віри не мають, а пристосовуються до часу. Таке вже було в історії 
Церкви. Коли за часів Римської імперії Церква була гнана, в Церкві були тільки 
вірні, бо невіруючий не хотів йти на муки. А потім, коли Константин Великий 
проголосив християнство державною релігією, в Церкву пішли всі, хто хотів 
користуватися з нових умов. І тому часто потрапляли туди люди, які за 
світоглядом були не християнами, а язичниками. – Останнім часом багато 
говорилося про загострення стосунків Київського патріархату з владою. Як все 
виглядає зараз? – Коли ми створювали 
Київський патріархат у 1992 році, ніхто не вірив, що наша Церква існуватиме 
довго. У Москві мені говорили: «поіграются в нєзалєжность» – і прийде кінець. 
Але ми в «нєзалєжность» не граємося. Ми свою державу розбудовуємо, її духовні 
основи, без яких неможливе жодне державне утворення. Пророкували, що при новому, 
вже нинішньому, Президентові України Київський патріархат зникне. І почали 
працювати на його знищення. Але з того нічого не вийшло. Чому? Та тому, що на 
наш захист стали громадські організації, політичні партії демократичного і 
патріотичного спрямування. Хоч у світському житті вони й роз’єднані, справа 
захисту Української Церкви об’єднала їх. – Чи агресивні дії щодо 
Київського Патріархату вже мали для вас якісь наслідки?  – Події, які відбувалися за 
останній рік, свідчать саме про те, що Київський Патріархат знищити неможливо. 
За останній час ми втратили кілька парафій, але і до Київського Патріархату 
переходять парафії з Московського, як це сталося, наприклад, у Полтавській 
області. І навіть у тих кількох парафіях, на які здійснювалися атаки, йде 
шалений спротив, і остаточно відібрати їх в нас поки що не вдається.  Цей наступ на Київський 
Патріархат не ослаблює, а, навпаки, зміцнює Київський Патріархат. Протягом ХХ 
століття від радянської влади ми терпіли і не таке, проте Церква залишилася – а 
радянської влади не стало. То хто переміг? У 1995 році Київський Патріархат теж 
хотіли знищити, але це набуло такого розголосу, що Київський Патріархат, 
навпаки, почав зростати, причому дуже швидко. Так і зараз: ми бачимо, що 
більше людей стало приходити на богослужіння до київських храмів. Тому ми 
переконані, що Київський Патріархат ніколи не знищить ніяка влада, бо неможна 
знищити український народ. Тим більше, що у Московському Патріархаті дуже багато 
прихильників автокефалії Української Церкви. Ми хочемо жити в мирі і 
злагоді і з Російською Церквою. Ми, християни, повинні не забувати, що Церква 
Христова – єдина, і один у неї Глава: нема одного Бога для Росії, а іншого для 
України. У цьому ми єдині. Нас розділяє тільки гріх владолюбства, бажання Москви 
панувати над Україною. А цей гріх і в минулі часи, і в наш час завдає велику 
шкоду Церкві Христовій. На жаль, у другому 
тисячолітті Церква почала займатися не тим, чим треба, – боротьбою за владу, за 
першість, за території. Хоча в Євангелії Христос категорично відкинув схожі 
наміри апостолів визначати між собою «першого та більшого», власне, наслідувати 
князів і царів зі світської влади. Церква завжди повинна виконувати свою місію – 
приводити людей до вічного життя. – Свого часу президент 
Леонід Кучма був супротивником Київського Патріархату, але потім змінив свою 
думку. Ви можете сказати, коли і чому сталася ця зміна?  – Леонід Данилович зрозумів, 
що Київський Патріархат має велику підтримку народу, і тому без Київського 
Патріархату не можна будувати українську державу. Я думаю, що і нинішній 
Президент це зрозуміє, він же Президент український, а не російський губернатор, 
і ми його як Президента українського підтримуємо. І деякі представники нинішньої 
влади нас підтримують – тільки таємно, щоб ми не афішували. А значить, вони з 
нами. Ми вдячні їм за це. Така підтримка означає, що не тільки Київський 
патріархат існуватиме – буде існувати й Українська держава. Думаю, що все це розуміє і 
нинішній Президент Віктор Янукович. Саме тому він і зустрівся 21 квітня зі мною 
та іншими керівниками Українських Церков і релігійних організацій. Дехто цій 
зустрічі дуже противився – але вона все ж таки відбулась, і відбулась 
конструктивно. На ній Президент говорив, що до всіх конфесій має бути рівне 
ставлення і що держава це буде забезпечувати. Тому ми сподіваємося, що ці слова 
Президента будуть виконуватися і на місцях – там, де часто до нас ставлення не 
рівне, а упереджене.  – У суспільстві склалося 
таке уявлення, що у Київському патріархаті виступають за незалежність, а в УПЦ 
МП всі підтримують інтеграцію з Москвою. Чи так це насправді? – Час показує, що й у 
Московському патріархаті духовенство та єпископи поступово схиляються до 
необхідності існування в Україні незалежної Церкви. Це відчула Москва. Як і те, 
що УПЦ Московського патріархату – проти імперської ідеології Росії. Тож у Москві 
вирішили: треба цю Церкву позбавити самостійності та незалежності в управлінні, 
бо вони ведуть до відходу від Білокам’яної. Саме тому патріарх Кирил зараз так 
часто приїздить в Україну, щоб нагадати: він – глава цієї Церкви, а не 
митрополит Володимир. Це викликає спротив у єпископату митрополита Володимира, 
всередині Московського патріархату точиться боротьба. Ця боротьба – на користь 
втілення ідеї створення в Україні єдиної Помісної Православної Церкви. Рано чи 
пізно така Церква постане. Ви не помітили, що УПЦ МП вже не ворогує з нами так, 
як 5–10 років тому? Чому не ворогує? Та тому, що насправді Київський патріархат 
їм потрібен для існування їхньої самостійної й незалежної в управлінні Церкви. 
Без нас у них давно б уже відібрали таку самостійність і незалежність. А коли є ми, то є й захист 
для єпископів Московського патріархату в Україні: мовляв, одберете незалежність 
в управлінні – ми в Київський патріархат підемо. А для Москви це найстрашніше. 
Тому між Київським і Московським патріархатами зараз немає такої відкритої 
боротьби, як була раніше. Є окремі переходи з одного патріархату в інший, але 
глобального протистояння вже нема. То дуже добра ознака, яку влада також бачить.  І коли влада хоче бути 
владою, вона повинна сприяти цьому процесу. Бо ж добрі взаємини між 
Православними Церквами і, зрештою, наше об’єднання зміцнюватимуть, насамперед, 
наше суспільство. А раз суспільство єднається, то й основи держави міцніють. Ще раз підкреслю: наша дорога 
пряма і правдива – єдина Помісна Українська Православна Церква в незалежній 
Українській державі. Тут ми нічого не вигадуємо, а лише йдемо тією дорогою, якою 
йшли Греція, Болгарія, Румунія, Грузія, Сербія. Адже ми вже пережили період 
імперій, він закінчився. – Тобто, тиск Москви на 
УПЦ МП зближує її з Київським Патріархатом?  – Я думаю, що так. Коли 
раніше у мене запитували, як я ставлюся до приїзду Патріарха Кирила в Україну, я 
казав, що ставлюся позитивно: його приїзди в Україну сприяють тому, що парафіяни 
Московського Патріархату розуміють, що вони належать не до Української Церкви, а 
до Російської Церкви, тоді як вони все-таки хочуть належати до Української 
Церкви. Сила Київського Патріархату полягає в тому, що він діє за бажаннями 
народу. Український народ хоче мати свою державу і свою Церкву. Російський народ 
XVII століття теж захотів мати свою Церкву, і, незважаючи на те, що Російську 
Церкву не визнавали тривалий час, вона все ж таки залишилася автокефальною. – У 2008 р. багато 
говорилося про те, що одним зі способів розв’язати церковну проблему в Україні є 
перехід Українських Церков під омофор Вселенського Патріарха. Чи можливий такий 
шлях? – Наша мета – не визнання як 
таке, а утворення в Україні єдиної Помісної Церкви. Бо я і в Московському 
патріархаті був визнаним митрополитом Київським. І немає ніякого сенсу в тому, 
щоби Українській Церкві, яка проголосила свою незалежність, змінити 
підпорядкування одному іноземному патріарху на підпорядкування іншому. Якби Константинополь 
запропонував нам шлях, як за один-два роки досягти єдиної Помісної Церкви, якби 
гарантував нам визнання автокефалії, тоді ми могли би піти на деякий час під 
його омофор. У 2008 році він прийняти нас хотів, але ні про яку автокефалію не 
йшлося. Ще й до того на нього натиснула через Туреччину Москва, щоби він нас не 
приймав. Тому тоді нічого й не сталося. Але якби й сталося, то зараз, 
думаю, було б те, що є в Естонії або в Румунії – дві визнані Церкви мають там 
свої митрополії, але ці митрополії між собою не спілкуються. І ми би в Україні 
мали замість єдиної Церкви ще одну митрополію – від Константинополя. Корисно би 
це було для Української Церкви? Ні. Тому цього і не сталося, бо не було на те 
волі Божої і волі повноти нашої Церкви. – Чи зустрічалися ви з 
новим главою Української греко–католицької церкви Святославом (Шевчуком)? Як, на 
Вашу думку, після його обрання предстоятелем УГКЦ зміняться стосунки між 
православними та греко-католиками? – Так, я зустрічався з главою 
УГКЦ владикою Святославом (Шевчуком). Говорили, звісно, і про майбутні стосунки 
між нашими Церквами. Прийшли до спільної думки: й надалі повинні співпрацювати. 
Не говорити про об’єднання в одну Церкву, яке не на часі, а думати про те, що 
можемо зробити разом на користь українського християнства й Української держави. 
Однодумцями залишаємось і в питаннях утвердження суспільної моралі. Бо ж бачимо, 
як зараз у європейській цивілізації, християнстві падає «планка» моралі, 
духовності. Дійшли навіть до того, що 
подекуди ті, хто називають себе церквою, «благословляють» одностатеві «шлюби», 
тобто гріх, за який Господь знищив Содом і Гомору. Звідусіль наступають 
наркоманія, пияцтво, корупція, руйнація сім’ї зі скороченням народжуваності. З 
цими суспільними вадами маємо боротися спільно. Вважаю, що у дусі попередньої 
співпраці стосунки ж між нашими Церквами поглиблюватимуться. Тим більше, що 
нинішній глава УГКЦ був секретарем кардинала Любомира Гузара, тож, певно, йтиме 
його дорогою. – Кардинал Гузар подав у 
відставку, і тепер має можливість підтримувати свого наступника і допомагати 
йому зміцнити авторитет – серед вірних і в країні взагалі. Неодноразово 
доводилося чути думку, що Київський Патріархат – це Церква Патріарха Філарета, й 
існує доти, доки є Патріарх Філарет…  – Ні, Київський Патріархат 
буде існувати і після Філарета. Я повинен сказати, що особи в історії відіграють 
роль, але вони нічого не можуть зробити, якщо їм нема на що спиратися. Казати, 
що особи визначають все – неправильно. Наприклад, не Кравчук, Єльцин і Шушкевич 
розвалили СРСР – так склалися обставини, а вони були лише на чолі подій. Не 
Філарет створив Київський Патріархат – Київський Патріархат виник через бажання 
православних українців мати свою Церкву, і тоді знайшлася особа, яка очолила цей 
рух. І цей рух вже не зупинити. Будьте впевнені – коли Господь мене покличе в 
інше життя, тоді знайдеться новий Патріарх для Української Церкви. Нічого 
трагічного не відбудеться. «Універсум» |