НОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ КОЗАЦЬКОЇ ІКОНОГРАФІЇ
У
червні 2002 р. Український науковий інститут
Гарвардського університету видав книгу
директора Програми дослідження
українських церков (Канадський інститут
українських студій) д-ра Сергія Плохія під
назвою Tsars and Cossacks: A Study in Iconography (Царі та
козаки. Іконографічна студія). Публікація
книжки стала завершенням одного з важливих
дослідчих проєктів Програми дослідження
українськх церков КІУСу. Книга багато
ілюстрована чорно-білими та кольровими
репродукціями ранньомодерних дереворитів
та ікон козацької доби. Книжка вийшла у світ
у рамках серії “Harvard Papers in Ukrainian Studies” та
розповсюджується Harvard University Press.
Tsars and Cossacks досліджує шляхи, якими українське козацтво використовувало іконопис для підтримання “відносин” не тільки з Богом, але також з російськими царями та іншими провідними діячами. Чи міг імператор Петро І та його супротивник під час Полтавської битви (1709 р.) гетьман Іван Мазепа бути зображеними на одній іконі? Чому козацькі полковники замовляли ікони з зображенням царів а не гетьманів? Чи міг бути зображений католицький король на православній іконі? Чому деякі з запорозьких ікон, незважаючи на іконографічну традицію, не мають зображень ні царів ні церковних ієрархів? У своїй оригінальній праці, д-р Плохій відповідає на ці та багато інших питань, пов’язаних з відображенням політичної та релігійної культури українського козацтва у ранньомодерних іконах та дереворитах. Заохочуючи іконографічні пам’ятки до “розмови”, Tsars and Cossacks дозволяють поширити наші уявлення як про українську іконографію, так і про політичну культуру Російської імперії.